Probablemente el nombre Jane Friedman no les suene de mucho, pero ella es la Presidenta de HarperCollins Publishers, una de las principales editoriales en USA. Como ella misma dice, es conocida por haber inventado el concepto de la gira de promoción del autor, cuando estos tienen un nuevo libro bajo el brazo. El NYT la entrevista y hay cosas muy interesantes que dice, como las siguientes:
Ms. Friedman, 59, says she envisions a day when a reader in a bookstore will reach for a HarperCollins novel the way some parents of young children now reach for a Disney film in a video store - a result of faith in the producer rather than the specific content. To instill that loyalty, HarperCollins is embarking on a project called Publishing Plus, which includes plans to pitch new books directly to readers through e-mail and the Internet and to offer "bonus material" in new paperbacks, much the way peripheral features are regularly included on DVD's.
HarperCollins is also aiming to use its targeted marketing to beef up two relatively new businesses: proprietary publishing, which produces special-edition books for retailers, restaurants and tourist attractions, and digital audio like downloadable books, which are cheaper to produce and more profitable to publishers, and could eventually replace audio books on CD's and audio tape.
¿Trabajando la "marca" más que el producto?, quizás es un poco arriesgado, pero no deja de ser interesante. El ejemplo de Disney no es tan apropiado pienso, a los niños no les interesa quien es el autor de la nueva película de dibujos animados, les interesa Disney como producto claro. En el caso de los libros para adultos (no xxx por favor), nosotros solemos seguir la trayectoria de un autor, antes que a una editorial. Por supuesto hay excepciones, para mí por ejemplo, un libro editado en Minotauro es practicamente sinónimo de calidad.
Ms. Friedman, 59, says she envisions a day when a reader in a bookstore will reach for a HarperCollins novel the way some parents of young children now reach for a Disney film in a video store - a result of faith in the producer rather than the specific content. To instill that loyalty, HarperCollins is embarking on a project called Publishing Plus, which includes plans to pitch new books directly to readers through e-mail and the Internet and to offer "bonus material" in new paperbacks, much the way peripheral features are regularly included on DVD's.
HarperCollins is also aiming to use its targeted marketing to beef up two relatively new businesses: proprietary publishing, which produces special-edition books for retailers, restaurants and tourist attractions, and digital audio like downloadable books, which are cheaper to produce and more profitable to publishers, and could eventually replace audio books on CD's and audio tape.
¿Trabajando la "marca" más que el producto?, quizás es un poco arriesgado, pero no deja de ser interesante. El ejemplo de Disney no es tan apropiado pienso, a los niños no les interesa quien es el autor de la nueva película de dibujos animados, les interesa Disney como producto claro. En el caso de los libros para adultos (no xxx por favor), nosotros solemos seguir la trayectoria de un autor, antes que a una editorial. Por supuesto hay excepciones, para mí por ejemplo, un libro editado en Minotauro es practicamente sinónimo de calidad.
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